Search
Close this search box.
لوگو شرکت راهکار تجارت پایا
Search
Close this search box.

ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک مهم ترین مرحله در واردات محسوب می‌شود. پروسه ترخیص فرآیندی پیچیده و تخصصی است که انجام آن مستلزم دانش فنی، آگاهی از قوانین تجارت بین الملل و از همه مهم‌تر تجربه عملیاتی می‌باشد. درصورتی که واردکننده مراحل ترخیص کالای خود را به فرد و یا تیم متخصصی واگذار نکند، نه تنها ممکن است زمان و محموله خود را از دست دهد، بلکه متحمل پرداخت هزینه‌های گزاف نیز خواهد شد.شرکت راهکار تجارت پایا با بیش از ۲۰ سال سابقه در امور بازرگانی و با شعار پایبندی به تعهدات، آماده ارائه صفر تا صد خدمات ترخیص کالا در سریعترین زمان ممکن است. در این مقاله تمام سعی خود را بر آن داشته تا مراحل ترخیص را به صورت تخصصی، به علاقه‌مندان این حوزه آموزش دهیم

جهت دریافت مشاوره رایگان در روند فعالیت خود می‌توانید از فرم زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

پادکست ترخیص کالا از گمرک  : 

در پادکست زیر درباره مراحل ترخیص کالا از گمرک اعم از اخذ پروفرما ، ثبت صفارش ، دریافت مجوز ها ، تهیه حواله خرید کالا ، فرایند حمل کالا و سایر موارد مراحل ترخیص کالا ، معرفی بنادر و گمرکات کشور ، توضیح مختصر نسبت به کالا های ممنوعه برای ترخیص کالا ، ترخیص کار و اجرت آن  و هزینه ترخیص کالا صحبت شده است 

منظور از “ترخیص کالا از گمرک” چیست ؟ 

ترخیص کالا از گمرک به فرآیند رسمی احراز اطلاعات و مدارک ، جهت واردات یک محموله به کشور مورد نظر اشاره دارد. این فرآیند اجازه ورود کالاها به بازار داخلی را به واردکنندگان می‌دهد، اما با ضوابط و قوانین خاصی همراه است. در این فرآیند، اطلاعات مربوط به کالا، ارزش آن، نوع و میزان مالیات‌ها و هزینه‌های گمرکی، ارائه مدارک مثل فاکتورهای تجاری و گواهی اصالت، و اطلاعات دیگر مربوط به کالا به مسئولین گمرک ارائه می‌شود. پس از ارزیابی مدارک و پرداخت مالیات‌ها و هزینه‌های گمرکی، کالا از گمرک ترخیص شده و به بازار داخلی انتقال می‌یابد. این فرآیند حیاتی برای اطمینان از رعایت قوانین تجاری و حفظ امنیت ملی است و نقش مهمی در تنظیم و نظارت بر تجارت بین‌المللی دارد.

ترخیص کالا را از کجا شروع کنیم؟

ترخیص کالا از زمانی آغاز می‌شود که کالا به بندر یا فرودگاه مقصد رسیده باشد؛ درواقع تفاوت اصلی ترخیص با واردات در همین مورد است. برای شروع ترخیص کالا از گمرک ایران ابتدا باید از مقررات وارداتی کشور و سپس از تمام مدارک لازمی که باید ارائه دهید آگاهی یابید. نکته دیگری که باید بدان توجه کنید زمان ترخیص است؛ زمان ترخیص کالا به شدت تحت تأثیر روند، تجربه ترخیص کار و شرایط گمرک است. در ادامه با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا می‌شویم . 

مراحل ترخیص کالا از گمرک

  1. اخذ پروفرما از صاحب کالا
  2. اقدام برای گرفتن ثبت سفارش NTSW
  3. اخذ مجوز های بانکی از بانک عامل
  4. حواله خرید کالا
  5. فرایند بارنامه و حمل کالا به ایران
  6. گرفتن ترخیصیه از شرکت حمل و قبض انبار کالا
  7. اظهار در سامانهepl
  8.  گرفتن کوتاژ
  9. تعیین مسیر گمرکی
  10. واریز وجه حقوقی و عوارض گمرکی

۱۱. واریز ۲% مالیات علی الحساب (در صورت معافیت نیاز به پرداخت نیست)

۱۲. اخذ مجوزهای مورد نیاز

۱۳. گرفتن کد رهگیری از بانک عامل (ساتا)

۱۴. صدور پروانه الکترونیک

۱۵. محاسبه عوارض انبارداری

۱۶. ورود کامیون و بارگیری کالا

۱۷. بررسی مجدد کالا از طرف دایره درب خروج گمرک ایران

۱۸. خروج کالا و تحویل کالا به انبار ذکر شده در سامانه epl

در ادامه به بررسی تمامی این مراحل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید .

۱- اخذ پروفرما اینویس (پیش فاکتور) از صاحب کالا

اولین مرحله برای ترخیص کالا از گمرک، مرحله‌ی دریافت پروفرما می‌باشد. قبل از اقدام به خرید کالا و ثبت فاکتور نهایی، می‌توانید با ارائه مشخصات کالا از شرکت تامین کننده، پیش فاکتور را دریافت کنید.

در این سند موارد مهمی از جمله نحوه پرداخت، تعهد طرفین، موارد مربوط به اینکوترمز و … مشخص شده که برای شما و صاحب کالا قابل بررسی است. در واقع پیش فاکتور برای بررسی ورود کالا به داخل کشور است.

۲- اقدام برای دریافت ثبت سفارش NSTW

اخذ ثبت سفارش قبل از ترخیص کالا یکی از پیش‌نیازهای ترخیص است. برای ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایران (NTSW) داشتن کارت بازرگانی الزامی است. در ثبت سفارش از طریق بارگذاری پروفرما در این سامانه، کالای شما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا قوانین وارداتی مانند: آزاد بودن کالا برای واردات، عدم تولید داخلی، ممنوعه نبودن و اولویت کالایی بررسی شود. در نهایت پس از بارگذاری پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش و واردات کالا صادر می‌شود.

دریافت مجوز از بانک مرکزی برای ترخیص کالا

۳- دریافت مجوز از بانک مرکزی

پس از دریافت مجوز ثبت سفارش باید برای حواله خرید کالا (مبلغ ارزی) اقدام نمایید. پس از مراجعه به شعبه بانکی که در ثبت سفارش خود آن را به اداره بازرگانی در پروفرما معرفی کرده اید، باید از همان بانک درخواستی با عنوان تخصیص ارز به بانک مرکزی ارسال کنید.

۴- حواله ی خرید کالا (تامین ارز) در ترخیص کالا از گمرک

پس از تخصیص ارز و گرفتن تاییدیه از بانک مرکزی، با مراجعه به بانک عامل میتوانید مبلغ خرید کالای خود را با نرخ نیمایی برای فروشنده حواله کنید. هر میزان که تخصیص ارز به شما تعلق بگیرد، ۳۵ درصد آن مبلغ را باید به عنوان ضمانت (جهت حصول اطمینان از واردات کالا) در نزد بانک عامل قرار دهید. این وجه پس از واردات کالای شما و ارائه اسناد مربوطه مبنی بر صحت اطلاعات ثبت شده، قابل استرداد خواهد بود.

۵- فرآیند حمل کالا به ایران ، بارنامه و اینکوترمز

کالای خریداری شده شما از راه‌های زیر وارد کشور می‌شود:

  • کالا توسط راه‌های دریایی به بنادر ایران وارد می‌شود.
  • کالا توسط راه‌های هوایی به تمامی فرودگاه‌های ایران که دارای کارگو می‌باشند ارسال می‌شود.
  • کالاهایی که از کشورهای اروپایی خریداری شده باشند عمدتا از طریق مرز بازرگان و به صورت زمینی وارد کشور می‌شوند.

۶- گرفتن ترخیصیه از شرکت حمل و قبض انبار کالا

ترخیصیه یا delivery order مدرک و سندی است که ترخیصکار بعد از ورود کالا به مرز (گمرک)، از شرکت حمل و نقل دریافت می‌کند.  ترخیصیه شامل مشخصات گیرنده، نام وسیله حمل کننده، شماره بارنامه و تاریخ صدور، محل بارگیری، محل تخلیه، تعداد و نوع کالا، بسته بندی، شرح کالا، وزن خالص، نام شرکت کشتیرانی با مؤسسه حمل ونقل، مشخصات وسیله حمل و شماره فهرست کل بار می‌شود.

۷- ثبت کالا در سامانه EPL

قدم بعدی در فرآیند ترخیص، بارگذاری مدارک در سامانه (پنجره واحد تجارت فرامرزی) است. پس از وارد کردن کد، مشخصات کالای شما وارد سامانه ‌ای پی ال می‌شود (ترخیصیه الکترونیکی). در این مرحله کلیه اطلاعات حمل با اطلاعات ثبت سفارش در سامانه EPL لینک می‌شود.

دریافت کوتاژ برای ترخیص کالا

۸- دریافت کوتاژ

پس از بارگذاری مدارک در سامانه EPL، کد هشت رقمی به کالای شما اختصاص پیدا می‌کند. این سامانه فرم اظهار نامه کالای شما را قفل و آن را به کارکنان گمرک معرفی می‌کند. به این فرایند به اصطلاح کوتاژ (کانتر کردن) گفته می‌شود. اگر از کوتاژ در سامانه جامع  گمرکی برای صادرات کالا استفاده کنید؛ کوتاژ صادراتی (اظهارنامه صادراتی ) و اگر از این سیستم برای واردات کالا استفاده کنید به آن کوتاژ وارداتی گفته می‌شود.

لازم به ذکر است که پس از انجام این فرایند، دسترسی شما به اطلاعات محموله قطع شده و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، شما متحمل پرداخت جرائم خواهید شد.

۹- تعیین مسیر گمرکی در فرآیند ترخیص کالا

در گمرک ایران، واردکنندگان مطابق حسن سابقه و تجربه به چند مسیر متفاوت هدایت می‌شوند. انواع مسیر ترخیص کالا شامل مسیر سبز، مسیر زرد و مسیر قرمز می‌شوند. در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم:

  1. مسیر سبز: نیازی به ارزیابی و بررسی اسناد و کنترل ارزش و تعرفه ندارد.
  2. مسیر زرد: فقط نیاز به بررسی اسناد و کنترل ارزش کالا دارد.
  3. مسیر قرمز: کالا نیاز به ارزیابی، تطبیق اسناد و همچنین بررسی و کنترل ارزش و تعرفه کالا دارد.

۱۰- واریز وجه گمرکی

مرحله بعدی از مراحل ترخیص کالا، ارجاع به گمرک و پرداخت هزینه‌های لازم است که با مراجعه به سایت payment به صورت آنلاین قابل پرداخت است.

۱۱- واریز ۲ درصد مالیات علی الحساب در ترخیص کالا از گمرک

واریز مالیات علی الحساب به منظور جلوگیری از فرار مالیات کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف تصویب شده است. طبق این قانون شما موظف به پرداخت ۲ درصد ارزش ریالی کالا + ارزش سیف حقوق ورودی هستید. البته شرکت های تولیدی و یا برخی از دارندگان کارت‌های بازرگانی با ارائه مدارکی مبنی بر خوش حسابی و یا انجام ۳ سال واردات پیاپی از این قانون معاف هستند.

۱۲- اخذ مجوزهای مورد نیاز در ترخیص کالا از گمرک

در این مرحله با توجه به نوع کالا، الزام به اخذ مجوزاتی هستیم که توسط کارشناسان گمرک برای ما تعیین می‌شود. به طور مثال برای واردات مواد غذایی نیاز به اخذ مجوز اداره‌ی بهداشت است. مجوزهای دیگر عبارتند از:

  • استاندارد
  • قرنطینه
  • تعیین ماهیت
  • وزارت دفاع
  • وزارت راه
  • محیط زیست و …
مجوز های لازم برای ترخیص کالا

۱۳- اخذ کد رهگیری از بانک عامل(ساتا)

پس از مراجعه به بانک عامل و ارائه مدارک مورد نیاز، کد رهگیری (کد خروج یا ساتا) دریافت خواهید کرد که در مرحله بعدی یعنی پروانه الکترونیک به آن نیاز پیدا می‌کنید.

۱۴- صدور پروانه الکترونیک در ترخیص کالا از گمرک

از زمان الکترونیکی شدن سامانه‌ها، دیگر چیزی تحت عنوان پروانه سبز گمرکی نداریم. شماره پروانه گمرکی با قابلیت استعلام و پروانه الکترونیکی جایگزین آن شده است.

پس از دریافت و ثبت کد رهگیری، مجوزها، واریز وجه گمرکی، مالیات علی الحساب و تایید کارشناس می‌توانید پروانه الکترونیک خود را دریافت کنید.

۱۵- محاسبه عوارض انبارداری در ترخیص کالا

هزینه نگهداری کالا در فرآیند ترخیص را هزینه انبار داری می‌گویند.

برای کالاهای دریایی این هزینه تحت عنوان عوارض بندری دریافت می‌شود که بسته به ارزش، حجم، وزن و مدت زمان ماندگاری کالا متغیر است.

هزینه انبارداری برای ترخیص کالا

۱۶- ورود کامیون و بارگیری کالا

برای گرفتن کامیون باید شماره آن را در سامانه EPL وارد نمایید. هنگام بارگیری مشخص خواهد شد که بار شما به کدام انبار خواهد رفت.

در حال حاضر امکان رهگیری مسیر کامیون برای خروج کالا فراهم شده است. لازم به ذکر است در این مرحله، باید کد شناسه‌ی انبار در ای پی ال بارگذاری شود.

بازرسی گمرکی برای ترخیص کالا

۱۷- بررسی مجدد کالا از طرف دایره درب خروج گمرک ایران

پس از بارگیری کالا حین خروج از گمرک در دایره درب خروج گمرک کالا مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بعضی از گمرکات در دایره درب خروج خود نیز ارزیاب و کارشناس و یا یکی از این دو مرحله را دارند.

یعنی ممکن است در دایره خروج نیز با فرایند بررسی به روش مسیر قرمز روبرو شوید. پس از تایید و دریافت دستور خروج از گمرک کالای شما ترخیص خواهد شد.

۱۸- خروج کالا و تحویل کالا به انبار ذکر شده در سامانه epl

کالا پس از خروج از گمرک تا زمان ورود به انبار و حتی پس از آن قابل پیگیری است. نیرو های امنیتی کشور مثل نیروی انتظامی به تمامی اسناد ثبت شده در سامانه EPL دسترسی خواهند داشت.

این کنترل و نظارت دقیق به منظور جلوگیری از قاچاق کالا مطرح شده است. پس از ورود کالا به انبار مسئول انبار ورود کالا را ثبت می‌نماید.

خروج کالا و تحویل کالا به انبار ذکر شده در سامانه epl

بنادر و گمرکات ترخیص کالا

بنادر ایران به دو دسته بنادر دریایی و خشکی تقسیم می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین بنادر ایران برای ترخیص کالا می‌پردازیم.

۱.ترخیص کالا از بندر شهید رجایی (بندر عباس)

یکی از بزرگ‌ترین بنادر ایران و نقطه ورود اکثر کالاهای وارداتی به کشور، گمرک بندر عباس در استان هرمزگان است. بندر شهید رجایی با وسعتی حدود ۲۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی، در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد. این بندر یکی از مهم‌ترین مراکز واردات و صادرات کالا کشور است که بیش از ۵۵ درصد فعالیت تجاری کشور در آن انجام می‌گیرد. بندر رجایی علاوه بر مرز دریایی، دارای شبکه‌های مختلف حمل و نقل از جمله خطوط بین المللی راه آهن، ارتباط با جاده ابریشم و فرودگاه‌های هوایی برای ترانزیت و حمل و نقل کالا است. 

از دیگر مزایای ترخیص از بندر شهید رجایی می‌توان به برخورداری از اسکله بزرگ، قابلیت اتصال به شبکه‌های مختلف حمل و نقل (هوایی و راه آهن)، تسلط بالای کارکنان به کلیه امور گمرکی و داشتن ۴۰ اسکله به صورت مجزا اشاره کرد.

گمرک بندر بوشهر

۲.ترخیص کالا از بندر بوشهر

دومین بندر بزرگ ترخیص در ایران، بندر بوشهر است که در جنوب کشور واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی و ورودی آسان به مناطق مختلف کشور، این بندر به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر ترخیص کالا به شمار می‌رود. از مزایای ترخیص از بندر بوشهر می‌توان به مجاورت استان بوشهر به کشورهای مجاور خلیج فارس مثل کویت، عربستان، قطر، بحرین، عمان و همچنین تخفیفات ویژه گمرکی (حدود ۲۰ درصد)، ترانزیت داخلی و خارجی با سرعت بالا اشاره کرد.

۳.ترخیص کالا از بندر امام خمینی (ره)

بندر امام خمینی بزرگ‌ترین بندر ایران و دارای ۳۴ اسکله است. این بندر کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا است.

عمدتا کالاهای اساسی نظیر گندم، دانه‌های روغنی و … از این گمرک ترخیص می‌شوند.

بندر امام خمینی به خاطر نزدیکی به کشور عراق، موجب جلب توجه سرمایه گذاران جهت ایجاد امکانات و تأسیسات تخلیه و بارگیری مکانیزه برای فرآورده‌های نفتی شده است. پس از مواد نفتی عمده‌ترین کالاهای ترانزیت شده در گمرک بندر امام خمینی مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی و انواع پنبه می‌باشد.

۴.ترخیص کالا از گمرک شهریار

گمرک شهریار تنها گمرک زمینی و تجاری تهران است که از گمرک غرب تهران، جنوب تهران و نمایشگاه‌ها تشکیل شده است.  ترخیص کالا از گمرک شهریار  مزایای بسیاری دارد. این گمرک فضای زیادی برای تخلیه و بارگیری کالا دارد. روند ترخیص کالا از گمرک شهریار به راحتی قابل انجام است. از مزایای بسیار مهم ترخیص کالا از گمرک شهریار می‌توان به قرارگیری این گمرک در استان تهران و نزدیکی به پایتخت اشاره کرد. همچنین گمرک شهریار به فرودگاه بین‌المللی امام ‌خمینی نزدیک است و ترخیص کالا در این گمرک به راحتی انجام می‌گیرد.

گمرک بازرگان

۵.ترخیص کالا از گمرک بازرگان

موقعیت مکانی گمرک بازرگان، فرصت مناسبی برای بازرگانان و تاجران ایجاد کرده است تا با کشور های اروپایی به خصوص ترکیه؛ معاملات تجاری گسترده‌ای داشته باشند. البته کشورهایی چون ارمنستان، روسیه، گرجستان و آذربایجان نیز مراودات تجاری خود با ایران را از طریق این گمرک انجام می‌دهند. انواع مختلف پارچه، مواد پلاستیکی و لوازم یدکی از جمله کالاهای پرسود ترخیص شده از این گمرک می‌باشند. قوانین سخت گیرانه‌ای جهت ترخیص از گمرک بازرگان اتخاذ می‌شود که با آگاهی از روند ترخیص کالا و همکاری با کارشناسان مجرب و متخصص راهکار تجارت پایا، می‌توان این پروسه را تسهیل بخشید.

۶.ترخیص کالا از گمرک چابهار

وجود دریاچه متصل به آب‌های آزاد در چابهار، درخواست ترخیص کالا از این شهر را افزایش داده است. کشور های پاکستان، هند و افغانستان، امور مربوط به تجارت خود را با این گمرک انجام می‌دهند. کالاهایی چون لوازم آرایشی و بهداشتی، دخانیات، تلفن همراه و … از جمله کالاهایی هستند که آمار ترخیص  کالا از گمرک چابهار بالا است.

گمرک چابهار

۷.ترخیص کالا از گمرک غرب تهران

گمرک غرب تهران به دلیل موقعیت مناسب و قرارگیری آن در پایتخت، مورد توجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفته است. تجهیزات پیشرفته این گمرک، انبارهای وسیع، دسترسی به خطوط ریلی و راه‌های ارتباطی بزرگ، گمرک غرب تهران را به یکی از مهم‌ترین گمرکات کشور تبدیل کرده است. گفته می‌شود که فرآیند ترخیص کالا از این گمرک با توجه به سایر گمرکات کشور آسان‌تر است.

کالاهای ممنوعه برای ترخیص از گمرک

برخی از کالاها به دلایل امنیتی، بهداشتی، محیط زیستی، مالی و قوانین داخلی کشور برای ترخیص از گمرک مجوز نمی‌گیرند و ممنوع هستند. برخی از این کالاها شامل موارد زیر هستند:

  • کالاهای مخالف با قوانین اسلام و شئون اسلامی
  • کالاهای مخالف عرف جامعه و قوانین کشور
  • کالاهایی که سبب به خطر افتادن اقتصاد کشور می‌شوند
  • کالاهایی که سبب به خطر افتادن وضع بهداشتی کشور می‌شوند
  • کالاهایی که سبب به خطر افتادن اوضاع فرهنگی ‌می‌شوند
  • کالاهایی که سبب به خطر افتادن امنیت کشور می‌شوند

به‌عنوان‌مثال کالاهایی مانند اسلحه‌های گرم، مشروبات الکلی و فرآورده‌های گوشتی حرام، از کالاهای ممنوعهٔ گمرک است که اجازه ترخیص به آن‌ها داده نمی‌شود و واردات آنها به داخل کشور ممنوع است. اما اگر مجوز وزارتخانه مربوطه را داشته باشد ممنوعیت ترخیص شامل آن گروه از کالا نمی‌شود.

مدارک لازم برای ترخیص کالاها از گمرک

برای ترخیص کالاها از گمرک چه فرد چه شرکت بازرگانی باید مدارکی را در اختیار داشته باشد. در ادامه تمامی این موارد را به طور کامل نام می‌بریم:

اجرت ترخیص کار چگونه محاسبه می‌شود؟

به طور کلی دو نوع حق‌الزحمه ترخیص کاری وجود دارد:

  • حق العمل کاری: در این روش مشتری سفارش خود را به ترخیص کار واسطه می‌دهد، ترخیص کار تمامی رسید هزینه‌های جاری را به مشتری تحویل می‌دهد و پرداخت آن با خود فرد است و درنهایت ترخیص کار بر اساس حجم کالا حق الزحمه دریافت می‌کند.
  • حق الزحمه: در این حالت تمامی مراحل ترخیص کالا توسط ترخیص کار از صفر تا صد انجام می‌شود. در این حالت تمامی تعهدات بر عهده ترخیص کار است و از کارت بازرگانی وی نیز در این مسیر استفاده می‌شود.

هزینه ترخیص کالا

هزینه ترخیص کالا به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • چه کسی مراحل ترخیص کالا را انجام می‌دهد؟ فردی که تجربه و تخصص کافی در زمینه ترخیص کالا را داشته باشد با آگاهی از تمامی فوت و فن های ترخیص، می‌تواند از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کند.
  • روش ترخیص کالا چیست؟ آیا کاهش هزینه‌های ترخیص به نفع کارفرما است؟ همانطور که می‌دانید ترخیص کالا مبلغ مشخصی دارد، با توجه به یک قائده کلی تخفیف در هزینه ترخیص مساوی با در ریسک قرار دادن کالا و سرمایه واردکننده است. هنگامی که با ترخیص کاری مواجه شدید که هزینه ترخیص پایینتری نسبت به نرخ مشخص آن پیشنهاد می‌کند، بدانید که از مسیرهای نا امن و غیرقانونی تبعیت کرده و در این صورت امکان به خطر افتادن کل سرمایه شما وجود دارد.

شرکت ترخیص کالا و بازرگانی راهکار تجارت پایا یکی از معتبر ترین شرکت های بازرگانی در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کشور است که توانسته با بیش از ۲۰ سال فعالیت در زمینه ترخیص و مشاوره بازرگانی در این عرصه خوش بدرخشد. ترخیص کالا از کلیه گمرکات کشور مانند گمرک بوشهر، بندعباس، امام خمینی، غرب تهران، ترخیص کلیه کالاهای مجار برای واردات، اخذ مجوزات از سازمان ها و پشتیبانی ۲۴ ساعته تنها بخشی از مزایای همکاری با این شرکت است. تامین امنیت اقتصادی و مالی تجار، سرعت بالا در انجام فرایند ترخیص و حفظ محرمانگی مشتریان از جمله تعهدات راهکار تجارت پایا است.

نتیجه گیری

ترخیص کالا آخرین مرحله از فرایند واردات کالا است که شامل مراحلی از جمله اخذ ترخیصیه، دریافت کوتاژ، دریافت قبض رسید انبار، بارگذاری در سامانه ELP و… می‌شود. برای انجام هر یک از این مراحل نیاز به آگاهی از مواردی مانند قوانین ترخیص و شرایط آن و نحوه دریافت مدارک است. البته یادآور شویم که تنها آگاهی از موارد ذکر شده کافی نبوده و تجربه عملی است که می‌تواند موثر باشد. در نهایت با اطلاعات کافی و تجربه لازم می‌توانید ترخیص را به نحو احسن به انجام برسانید.

جهت مشاوره در روند انجام فعالیت خود ، می‌توانید فرم بالا را پر کرده تا کارشناسان راهکار تجارت پایا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند . 

سوالات متداول

برای ترخیص کالا از گمرک شما به ترخیصیه، اخذ رسید انبار، ترخیصیه الکترونیکی و خروج کانتین نیاز دارید.

مجوزهای لازم برای ترخیص کالا شامل ثبت اطلاعات کالا در سیستم گمرکی، انجام بازرسی و آزمایش برروی کالا در صورت نیاز، پرداخت عوارض و مالیات، صدور پروانه و مجوز بارگیری است.

در این مسیر پس از کانتر کردن، شما با مراجعه به ارزیاب که می‌تواند در یکی از گمرکات کشور باشد به همراه اسناد به سراغ رصد کالا می‌روید. ارزیاب تعداد کالا و صحت مشخصات کالا را بررسی می کند.

هزینه‌های مربوط به ترخیص شامل مالیات‌های واردات، هزینه حمل و نقل، هزینه ترخیص کار، هزینه بانکی و سایر موارد می‌شود.

محمود زارعی
محمود زارعی

به بسیاری از واردکنندگان، تولید کنندگان و صادرکنندگان خدمات رسانی کرده ام. در این وبسایت تجربیات ۲۰ ساله من در حوزه ترخیص کاری و گمرک در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در واردات، صادرات و ترخیص کالا با چالش مواجه نشوید. سعی شده در تمامی مطالب سایت حداکثر نکات اشاره شود، ولی اگر نکته ای برای شما سوال است، حتما در قسمت کامنت ها بپرسید، در اولین فرصت به آن پاسخ خواهم داد.

اشتراک در
اطلاع از
امتیاز دهی به مقاله
36 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا دوستی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید شما اموزش هم دارید

تینا نیکدل
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر
خیر متاسفانه

مهدی
1 سال قبل

بسیار بسیار سپاسگزارم
جامع و دقیق!

تینا نیکدل
8 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

با تشکر از نگاه شما

پارسا
8 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام
ممنونم از اطلاعات خوبتون
حداقل زمانی که ترخیصکار احتیاج داره تا مراحل ترخیص کالا رو طی بکنه چقدر هستش ؟

مدیر
تیم تحریریه راهکار تجارت
7 ماه قبل
پاسخ به  پارسا

سلام دوست عزیز وقت بخیر🌺
ترخیصکاران متخصص شرکت راهکار تجارت پایا در کمترین زمان ممکن نسبت به ترخیص کالای شما از گمرک اقدام میکنند.

محمد علی
8 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام شرکت بازرگانی با کارت بازرگانی چند خودرو ۲۰۱۸میتوانیم وارد کنیم راهنمایی بفرمایید

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد علی

سلام وقت بخیر🌹 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱ تماس حاصل فرمائید.

هوشنگ مرادی
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام و ارادت در مورد ترخیص کالا خواب از بندر امیرآباد به صورت تخصصی به مشاوره نیاز دارم

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
4 ماه قبل
پاسخ به  هوشنگ مرادی

سلام وقت شما بخیر 🌹
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱

وحید نظری
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

وقتتون بخیر باشه میخواستم در مورد ترخیص کالا با مجموعه شما تایم مشاوره ست کنم

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  وحید نظری

سلام وقت بخیر🌹 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱ تماس حاصل فرمائید

غلامی
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

روز بخیر. کالا های وارداتی مجموعه ما تقریبا سه ماه است که در بندر شهید رجایی اجازه ترخیص نمیدهند. برای ترخیص کالا های مجموعه ما راهکاری دارید؟

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  غلامی

سلام وقت بخیر🌹 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱ تماس حاصل فرمائید

مینا محمدی
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام و درود. برای ترخیص کالایی که قبض و رسید انبار گم شده میشه کاری کرد؟

محمود زارعی
5 ماه قبل
پاسخ به  مینا محمدی

سلام وقت بخیر
جهت دریافت راهنمایی می‌تونین از طریق شماره تماس مجموعه و یا پیام‌رسان whatsapp با کارشناسان ما در ارتباط باشین .

حسینی
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام ما برای ثبت سفارش کالا در سامانه NTSW به مشکل برمیخوریم میتونید راهنمایی کنید؟ و همینطور تایم مشاوره برای ترخیص کالا به نام حسینی میخواستم

محمود زارعی
5 ماه قبل
پاسخ به  حسینی

سلام وقت بخیر
برای دریافت راهنمایی می‌تونین از طریق پیام‌رسان whatsapp یا شماره تماس مجموعه ، با ما در ارتباط باشین .

میناوند
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

برای ترخیص کالا های وارداتی اگر بخوایم با کمترین هزینه ممکن انجام شود چه کاری باید انجام بدیم؟

محمود زارعی
5 ماه قبل
پاسخ به  میناوند

سلام وقت بخیر
برای جلوگیری از هدررفت هزینه در ترخیص کالا از گمرک ، می‌تونین از طریق whatsapp و یا شماره تماس مجموعه ، با مشاورین ما در ارتباط باشین .

محمد
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

به غیر از ترخیص کالا خدمات دیگه ای هم ارائه میدید؟

محمود زارعی
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد

سلام وقتتون بخیر
بله مجموعه راهکار تجارت تمام خدمات بازرگانی شامل صادرات کالا ، واردات کالا ، حمل و نقل کالا ، بیمه حمل و نقل کالا و ترخیص کالا از گمرک را از صفر تا ۱۰۰ برعهده می‌گیرد .

زهره
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

برای ترخیص کالا های ممنوعه راهی هست؟

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
4 ماه قبل
پاسخ به  زهره

سلام وقت شما بخیر🌹
از پیله وری ها میتونید استفاده کنید

مهدی پور
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

برای ترخیص کالا در بخش بازرسی به مشکل برخوردکردیم در این باره میتونید راهنمایی کنید؟

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدی پور

سلام وقت بخیر🌹 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱ تماس حاصل فرمائید.

شیلا
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

محتوای کاملی در مورد ترخیص کالا بود ممنونم ازتون

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  شیلا

ممنون از حمایت شما 🌹

پارسا
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

اگر بخواهیم ترخیص کالای خودمون رو شما انجام بدید باید چه کاری انجام بدیم؟

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  پارسا

سلام وقت بخیر🌹 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱ تماس حاصل فرمائید.

میرزا پور
6 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام و وقت بخیر در مورد ترخیص کالایک سری سوالات داشتم میخواستم بدونم چطوری میتونم باهاتون در ارتباط باشم

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  میرزا پور

سلام وقت بخیر🌹 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۱۱۱۱۲۱ تماس حاصل فرمائید

سپهر
5 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

سلام
اول باید تشکر کنم از محتوای خوبتون
فقط میخواستم خواهش کنم که اگر امکانش هست راجب هزینه های ترخیص کالا از گمرک بیشتر صحبت بکنین و یکم اطلاعات و یا مثال موردی برای ترخیص کالا از گمرک بیارین .

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
5 ماه قبل
پاسخ به  سپهر

سلام وقت شما بخیر 🌹
ممنون از حمایتتون. حتما 🙏

مهدی
4 ماه قبل
امتیاز دهی به مقاله :
     

می خوام ترخیص کار بشم، راهنماییم می کنید چیکار کنم؟
کار آموز قبول می کنید

تیم تحریریه راهکار تجارت پایا
4 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

سلام وقت شما بخیر 🌹
متاسفانه کاراموز قبول نمیکنیم. درمورد ترخیص کار شدن هم مقاله های مختلف داخل سایت میتونید مطالعه کنید