Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
ترخیص لوازم یدکی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ترخیص لوازم یدکی خودرو

 چگونه انواع قطعات و لوازم یدکی را از گمرک ترخیص کنیم؟

ترخیص لوازم یدکی یکی از موضوعات پر بازدید از سمت تجار و وارد کنندگان کالا در سال های اخیر بوده است. با توجه به تغییر مقررات مربوط به ترخیص و واردات کالا، نیاز است که یک ترخیص کار ماهر یا حتی خود واردکننده به آخرین تغییرات قوانین تسلط داشته و از آن مطلع باشند. در این مقاله قصد داریم تا جوانب مختلف واردات لوازم یدکی مختلف را بررسی کنیم. اگر به این دست از موضوعات علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

واردات قطعات یدکی

بدیهی است که تمام کارخانه‌های تولید خودرو در کشور توان تولید همه قطعات را ندارند. در اینجاست که مسئله واردات آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. درحالت کلی واردات اکثر قطعات یدکی خودرو رادیاتور، صفحه کلاج، استارت، بلبرینگ، انواع لنت، انواع دیسک، اگزوز، دینام، میل لنگ، پیستون، سوپاپ و … به کشور آزاد است. ژاپن، چین، آلمان، کره جنوبی و آمریکا از بزرگترین صادرکنندگان لوازم یدکی هستند. در این بین خاورمیانه نیز بیشترین سهم از واردات و ترخیص لوازم یدکی را دارا است. مهم ترین نکته در خصوص واردات این قبیل از کالاها داشتن مجوز استاندارد کالاست. برای ترخیص کالا از گمرک تمامی قطعات وارداتی شما باید دارای استاندارد های لازم باشند و در غیر این صورت واردات آن‌ها غیر ممکن خواهد بود. نکته دوم میزان تسلط شما به قوانین واردات است. اگر نمی‌خواهید شخصا دست به کار شوید پیشنهاد می‌کنم عملیات ترخیص را به یک ترخیص کار ماهر بسپارید.

مراحل ترخیص قطعات یدکی از گمرک

مراحل ترخیص قطعات یدکی خودرو

ترخیص لوازم یدکی مانند سایر واردات تشریفات قانونی خود را طی می‌کند. مراحل ترخیص قطعات یدکی خودرو از گمرک شامل مراحل زیر است:

۱-اظهار قطعات خودرو در سامانه EPL

در ابتدا لازم است تا اظهارنامه را تکمیل کرده و اطلاعات مربوط به قطعات یدکی را در سامانه وارد کنید. مرحله اظهار کالا به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به گمرک نمی‌باشد.

۲- دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

بعد از اظهار کالا، سامانه به اصطلاح قفل شده و امکان تغییر اطلاعات در آن وجود نخواهد داشت. در این مرحله کد کوتاژ به اظهار نامه تعلق پیدا می‌کند سپس به منظور بهبود فرآیند ترخیص، گمرک برای کنترل کالا از سیستم مسیر بندی استفاده می‌کند. سه مسیر سبز، زرد و قرمز وجود دارد.

  • مسیر سبز: ساده ترین مسیر، مسیر سبز است. ترخیص کار قطعات یدکی خودرو بعد از اخذ مجوز های لازم می‌تواند کالای خود را از گمرک ترخیص نماید.
  • مسیر زرد: اگر کالا در مسیر زرد قرار گیرد نیاز است تا اسناد آن توسط کارشناس بررسی شود. بعد از ارزش گذاری کالا، پرونده به صندوق گمرک ارجاع داده می‌شود.
  • مسیر قرمز: مسیر قرمز پیچیده‌ترین مسیری است که امکان دارد کالا در آن قرار بگیرد. در ابتدا کارشناسان گمرک کالا را کنترل کرده و بعد از ارزیابی فیزیکی، مجوزهای لازم را از ترخیص کار دریافت می‌کنند. بعد از کنترل اسناد توسط کارشناس و درصورت نبود مشکل، پرونده به صندوق گمرک ارجاع داده می‌شود.

۳- اخذ مجوز های لازم

در این مرحله باید مجوز های لازم برای ترخیص قطعات یدکی خودرو وارداتی را به کارشناسان گمرک حویل دهید. مهم‌ترین مجوز مورد نیاز برای ترخیص قطعات یدکی خودرو از گمرک، مجوز استاندارد است که میباست آن را از اداره استاندارد اخذ نمایید.

۴- پرداخت هزینه گمرک

بعد از تایید نهایی بار توسط کارشناسان گمرک، ترخیص کار ملزم به پرداخت هزنیه‌ای است که از سوی گمرک تعیین شده است. این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد اما پیش از انجام مراحل ترخیص، امکان پیش بینی آن وجود دارد.

۵- خروج قطعات یدکی از گمرک

در این مرحله ترخیص کار می‌تواند بار را از انبارداری تحویل بگیرد. و فرآیند ترخیص کالا در این مرحله به پایان می‌رسد.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص لوازم یدکی خودرو

در فرایند ترخیص لوازم یدکی به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.

  • ترخیصیه
  • بارنامه
  • گواهی مبدا
  • فاکتور
  • بیمه نامه
  • قبض انبار
  • پروفرما
  • لیست عدل بندی
  • گواهی بازرسی

بعد از تکمیل و تحویل مدارک اظهارنامه را تکمیل می‌کنیم. در پر کردن اظهار نامه ی گمرکی نهایت دقت را داشته باشید.

ترخیص قطعات یدکی خودرو

هزینه ترخیص قطعات یدکی خودرو

هزینه ترخیص قطعات یدکی خودرو به عوامل متعددی مانند نوع و مدل قطعات، کشور مبدأ، وزن و حجم بار، تعرفه‌های گمرکی و نرخ ارز بستگی دارد. هر یک از قطعات یدکی خودرو، دارای کد تعرفه‌ای خاص است که میزان حقوق گمرکی و مالیات مرتبط با آن را تعیین می‌کند. علاوه بر این، هزینه‌های جانبی مانند انبارداری، بیمه و بازرسی نیز به مجموع هزینه ترخیص قطعات یدکی خودرو اضافه می‌شود. تغییرات نرخ ارز و استفاده از واسطه‌ها نیز می‌تواند بر هزینه نهایی ترخیص تأثیرگذار باشد.

تعرفه قطعات یدکی خودرو

کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا بهترین منبعی است که می‌توانید برای اطلاع از تعرفه ها به آن مراجعه کنید. به علاوه اینکه از طریق همین کتاب می‌توانید اطلاعات جامعی از قوانین گمرکی بدست بیاورید. بسیاری از واردکنندگان کالا به علت پیچیده بودن فرایند ترخیص لوازم یدکی، ترجیح می‌دهند که عملیات را به یک ترخیص کار ماهر و یا تیمی کار بلد بسپارند. البته که این کار خالی از لطف نیست و با هزینه ی کوچکی می‌توانند از بروز خسارت های سنگین جلوگیری کنند.

جمع بندی

در این بخش از مجله راهکار تجارت پایا، به بررسی نحوه ترخیص قطعات یدکی خودرو و همچنین هزینه‌های آن پرداختیم. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ترخیص بخش مهم و پیچیده‌ای از واردات کالا است که باید توسط افراد ماهر انجام شود. اعتماد به هر ترخیص کار یا شرکت بازرگانی می‌تواند زیان آور باشد و سود حاصل از واردات را با چالش‌هایی روبرو کند. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از سپردن کارهای ترخیص به شرکت‌ها یا افراد حقیقی، درخصوص اعتبار و تجربه آن‌ها تحقیقات لازم را به عمل آوردید.

جهت دریافت مشاوره رایگان در روند فعالیت خود می‌توانید از فرم زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

Picture of محمود زارعی
محمود زارعی

به بسیاری از واردکنندگان، تولید کنندگان و صادرکنندگان خدمات رسانی کرده ام. در این وبسایت تجربیات 20 ساله من در حوزه ترخیص کاری و گمرک در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در واردات، صادرات و ترخیص کالا با چالش مواجه نشوید. سعی شده در تمامی مطالب سایت حداکثر نکات اشاره شود، ولی اگر نکته ای برای شما سوال است، حتما در قسمت کامنت ها بپرسید، در اولین فرصت به آن پاسخ خواهم داد.

اشتراک در
اطلاع از
امتیاز دهی به مقاله
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها